اثر 6 هفته برنامه تمرینی پلایومتریک در آب و خشکی بر توان، چابکی، تعادل پویا و کوفتگی عضلانی بازیکنان بسکتبال

مهران کارگر, حمید معرفتی, محمدرضا امیر سیف الدینی, علیرضا سلیمی

چکیده


هدف تحقیق: تمرینات پلایومتریک موجب افزایش قدرت و قابلیت انفجاري در ورزشکاران رشته هاي مختلف می شود. فعالیت انفجاري در آب نیز به طور برجسته اثرات سودمندي دارد. به هر حال تحقیقات کمی تمرینات پلایومتریک در آب و خشکی را از نظر عملکردي و کوفتگی عضلانی با هم مقایسه کرده است. هدف از این مطالعه، مقایسه اثرات برنامه تمرینی پلایومتریک در خشکی و آب برتوان، چابکی، تعادل وکوفتگی عضلانی است. روش تحقیق: 33 بسکتبالیست(سن 99/0±39/19 سال،وزن:4/9±36/82 کيلوگرم و شاخص توده بدنی:kg/m2 و 17/2±16/22)به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند، که بر اساس پرش عمودي و سابقه تمرینی همسان سازي و به صورت تصادفی به سه گروه تمرین در آب، خشکی و کنترل تقسیم شدند. گروه هاي تجربی یک برنامه تمرینی ویژه را به مدت 6 هفته و هر هفته 2 جلسه اجرا کردند. قسمت اصلی این برنامه تمرینی را جه شها و پرش ها به جلو، عقب و طرفین تشکیل م یداد. از طرح عاملی با مدل3×3 براي آزمون هاي توان و چابکی در گروه هاي تجربی و کنترل، و از طرح عاملی بامدل 4 ×2 براي کوفتگی عضلانی در گروه هاي تجربی استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که، افزایش معن یداري در میزان توان عضلانی در گروه هاي تمرین در آب و خشکی نسبت به گروه کنترل وجود داشت(05/0≥P)اما، اختلاف معنی داري در میزان چابکی و تعادل پویا در بین سه گروه وجود نداشت(05/0≤P)براي شاخص کوفتگی عضلانی تاخیري اختلاف معنی داري بین گروه آب و خشکی در جلسات اول(05/0≥P)و آخر(05/0≥P) وجود داشت. نتیجه اینکه، تمرینات پلایومتریک درآب و خشکی اثرات مشابهی بر اجرا دارند. همچنین ویژگ یهاي آب باعث کاهش کوفتگی عضلانی به دنبال فعالیت می شود.

واژگان کلیدی


تمرینات پلایومتریک در آب، چابکی، توان انفجاري، کوفتگی عضلانی

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


-


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.