اثر 8 هفته تمرین تناوبی پرشدت (HIIT) بر ترکیب بدن، نیمرخ چربی و حساسیت به انسولین در مردان جوان دارای اضافه وزن

یاسر کاظم زاده, عبدالعلی بنایی فر, حسین شیروانی, علی قرائت

چکیده


تمرینات تناوبی پرشدت، روشی تمرینی است که با توجه به زمان کوتاه و حجم کم، در سالهای اخیر به عنوان تمرین با آثاری به مراتب موثرتر از تمرینات سنتی هوازی معرفی شده است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر 8 هفته تمرین تناوبی پر شدت بر ترکیب بدن و برخی شاخص‌های مرتبط با بیماری‌های متابولیک در مردان جوان دارای اضافه وزن بود. به این منظور 30 مرد جوان با دامنه سنی 19 تا 26 سال و شاخص توده بدن 25 تا 29 کیلوگرم بر متر مربع، به صورت تصادفی در دوگروه تجربی و کنترل (15N=) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه به مدت 20 تا 30 دقیقه به تمرین تناوبی با شدت 95-100% بیشینه توان پرداختند و گروه تجربی به زندگی عادی خود پرداخت. نمونه‌های خون و اندازه گیری‌های ترکیب بدن قبل و بعد از 8 هفته تمرین از دو گروه  به عمل آمد. آزمون t مستقل نشان داد حساسیت به انسولین در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی‌دار یافته است (05/0>p). میزان تریگلیسیرید خون نیز در گروه تجربی کاهش معنی داری را نشان داد (05/0>p). سایر متغیرهای اندازه‌گیری شده شامل لیپوپروتئین‌های سبک و سنگین، کلسترول تام، درصد چربی بدن و شاخص توده بدن در گروه‌های تحقیق تفاوت معنی داری با هم نداشت. یافته‌های این پژوهش بیانگر آن است که انجام تمرینات تناوبی پرشدت به عنوان یک روش تمرینی، به بهبود حساسیت این سلولها به انسولین منجر می‌شود.

 


واژگان کلیدی


تمرین تناوبی پرشدت، لیپوپروتئین، ترکیب بدن، حساسیت به انسولین

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


Heyward, V, H: )2010(, Advanced fitness assessment and exrcise prescription.(6th edition). Chamaign, IL: Human kinetics. pp. 216-217.

Ramos JS, Dalleck LC, Tjonna AE, Beetham KS, Coombes JS (2015). "The impact of high-intensity interval training versus moderateinten-sity continuous training on vascular function: a systematic review and meta-analysis". Sports Med (Systematic Review and Meta-Analysis) 45 (5): 679–92. doi:10.1007/s40279-015-0321-z. PMID 25771785.

Gibala M J, Little J P., MacDonald M J. and Hawley J A. (2012). Physiological adaptations to low-volume, high-intensity interval training in health and disease. J Physiol 590.5, pp 1077–1084.

Boutcher S. H. and Dunn S. L, (2011). Factors that may impede the weight loss response to exercise-based interventions, Obesity Reviews, vol. 10, no. 6, pp. 671–680.

Wisløff U, Støylen A, Loennechen JP, Bruvold M, Rognmo Ø, HaramPM, Tjønna AE, Helgerud J, Slørdahl SA, Lee SJ, VidemV, Bye A, Smith GL,Najjar SM, EllingsenØ& Skjaerpe T. (2007). Superior cardiovascular effect of aerobic interval training versus moderate continuous training in heart failure patients: a randomized study. Circulation, 115, 3086–3094.

Gibala MJ & McGee SL. (2008). Metabolic adaptations to short-term high-intensity interval training: a little pain for a lot of gain? Exerc Sport Sci Rev 36, 58–63.

Milanović Z, Sporiš G, Weston M (2015). "Effectiveness of High-Intensity Interval Training (HIT) and Continuous Endurance Training for VO2max Improvements: A System-atic Review and Meta-Analysis of Controlled Trials". Sports Med (Systematic Review and Meta-Analysis) 45 (10): 1469–81. doi:10.1007/ s40279-015-0365-0. PMID 26243014.

Costigan SA, Eather N, Plotnikoff RC, Taaffe DR, Lubans DR (2015). "High-intensity interval training for improving health-related fitness in adolescents: a systematic review and meta-analysis". Br J Sports Med (Systematic Review and Meta-Analysis) 49 (19): 1253–61. doi:10.1136/bjsports-2014-094490. PMID 26089322.

Liou K, Ho S, Fildes J, Ooi SY (2015). "High Intensity Interval versus Moderate Intensity Continuous Training in Patients with Coronary Artery Disease: A Meta-analysis of Physiological and Clinical Parameters". Heart Lung Circ (Meta-Analysis). S1443-9506 (15): 01269–X. doi:10.1016/j.hlc.2015.06.828. PMID 26375499.

Weston KS, Wisloff U, Coombes JS (2014). "High-intensity interval training in patients with lifestyle-induced cardiometabolic disease: a systematic review and meta-analysis". Br J Sports Med (Systematic Review & Meta-Analysis) 48 (16): 1227–1234. doi:10.1136/ bjsports-2013-092576. PMID 24144531.

Jelleyman C, Yates T, O'Donovan G, Gray LJ, King JA, Khunti K, Davies MJ (2015). "The effects of high-intensity interval training on glucose regulation and insulin resistance: a meta-analysis". Obes Rev (Meta-Analysis) 16 (11): 942–61. doi:10.1111/obr.12317. PMID 26481101.

Mourier A., Gautier J.-F., E. Kerviler De et al. (1997). Mobilization of visceral adipose tissue related to the improvement in insulin sensitivity in response to physical training in NIDDM: effects of branched-chain amino acid supple-ments, Diabetes Care, , vol. 20, no. 3, pp. 385–391.

Little JP,Gillen JB, Percival M, Safdar A, TarnopolskyMA, Punthakee Z, Jung ME & Gibala MJ. (2011). Low-volume high-intensity interval training reduces hyperglycemia and increases muscle mitochondrial capacity in patients with type 2 diabetes. J Appl Physiol, 111, 1554–1560.

Burgomaster K A, Howarth K R, Phillips S M, Rakobowchuk M, Macdonald M J, McGee S L, Gibala M J. (2008). Similar metabolic adaptations during exercise after low volume sprint interval and traditional endurance training in humans. J Physiol, , 586:151–160.

Whyte L. J., Gill J. M.R., and Cathcart A. J. (2010) Effect of 2 weeks of sprint interval training on health-related outcomes in sedentary overweight/obese men, Metabolism Clinical and Experimental, vol. 59, no. 10, pp. 1421–1428.

Plowman S. A; Smith L.D; (2014). Third edition: Exercise physiology for health, Fitness and Performance. (pp.150-246). Wolters Kluwer, Lippicott Williams & Wilkins.

Bartlett JD, Close GL, MacLaren DP, GregsonW, Drust B & Morton JP. (2011). High-intensity interval running is perceived to be more enjoyable than moderate-intensity continuous exercise: implications for exercise adherence. J Sports Sci, 29, 547–553.

Wallace TM, Levy JC, Matthews DR. Use and abuse of HOMA modeling. Diabetes Care.2004; 27: 1487–1495

Talanian JL, Galloway SD, Heigenhauser GJF, Bonen A, Spriet LL. (2007). Two weeks of high-intensity aerobic interval training increase the capacity for fat oxidation during exercise in women. J Appl Physiol.; 102:1439–47.

Trapp EG, Chisholm DJ, Freund J, Boucher SH. The effects of high-intensity intermittent exercise training on fat loss and fasting insulin levels of young women. Int J Obes. 2008; 32:684–91.

Tremblay A, Simoneau JA, Bouchard C. (1994). Impact of exercise intensity on body fatness and skeletal muscle metabolism. Metabolism.; 43(7):814–8.

Astorino T A., Schubert M M., Palumbo E, Striling D and MC Milan D W. (2013). Effect of Two Doses of Interval Training on Maximal Fat Oxidation in Sedentary Women. American College of Sports Medicine. DOI: 10.1249/ MSS.0b013e3182936261.

Rosenkilde M, Auerbach P, Reichkendler MH, Ploug T, Stallknecht BM, Sjodin A. (2012); Body fat loss and compensatory mechanisms in response to different doses of aerobic exercise—a randomized controlled trial in overweight sedentary males. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 303:R571–9.

Deighton K, Barry R, Connon CE, Stensel DJ. (2013). Appetite, gut hormone, and energy intake responses to low volume sprint interval and traditional endurance exercise. Eur J Appl Physiol.; 113(5):1147–56.

Ouerghi N, Khammassi M, Boukorraa S, Feki M, Kaabachi A and Bouassida A. (2014). Effects of a high-intensity intermittent training program on aerobic capacity and lipid profile in trained subjects,Open Access Journal of Sports Medicine:5 243–248.

Nybo L, Sundstrup E, Jakobsen M D., Mohr M, Hornstrup T, Simonsen L, Low J B, Randers M B., Nielsen J J., Agard P and Krustrup P. (2010). High-Intensity Training versus Traditional Exercise Interventions for Promoting Health. 586:151–160.

Kodama S, Tanaka S, Saito K, Shu M, Sone Y, Onitake F, Suzuki E, Shimano H, Yamamoto S, Kondo K, Ohashi Y, Yamada N, Sone H. (2007). Effect of Aerobic Exercise Training on Serum Levels of High-Density Lipoprotein Cholesterol. Arch Intern Med.; 167:999-1008.

Dunstan D W., Daly R M., Owen N, Jolley D, Decourten M, Shaw J, Zimmet P. (2002). High-Intensity Resistance Training Improves Glycemic Control in Older Patients With Type 2 Diabetes. DIABETES CARE, VOLUME 25, NUMBER 10, OCTOBER.

Durstine JL, Grandjean PW, Cox CA, Thompson PD. (2002). Lipids, lipoproteins, and exercise. J Cardiopulm Rehabil.; 22(6):385–98.

Perry C. G. R., Heigenhauser G. J. F., Bonen A., and Spriet L. L. (2008). High-intensity aerobic interval training increases fat and carbohydrate metabolic capacities in human skeletal muscle, Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, vol. 33, no. 6, pp. 1112–1123.

Hood MS, Little JP, Tarnopolsky MA, Myslik F & Gibala MJ. (2011). Low-volume interval training improves muscle oxidative capacity in sedentary adults. Med Sci Sports Exerc, 43, 1849–1856.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.